Motoren snaar en worm

Ombouwsets en motoren & hermotoriseren

Trix Express locs kennen twee hoofdgroepen qua manier van aandrijven:

1: Wormwielaandrijving; aanpassen naar fijner moduul.

2: Tandwiel- (of ronsel-) aandrijving; aanpassen naar snaaraandrijving.

Algemene eigenschappen van de TE locs is de wat grove vertanding, de extreem hoge eindsnelheid maar ook de brute kracht. Dat maakt het fijn afregelen van een wat lagere snelheid van een loc duidelijk moeilijker.

Groep 1: Wormwielaandrijving: door de vertanding ‘fijner te maken wordt de topsnelheid lager en is de loc beter te regelen bij langzaam rijden. Bij een  wormwielaandrijving grijpen de tanden met wrijvende overbrenging in elkaar. Het maakt nauwelijks herrie en heeft toch een sterke overbrenging, maar snelheid verminderen kan alleen door het wormwiel groter te maken. Het nieuwe wormwiel heeft een iets grotere diameter dan het TE wormwiel. De producten zijn van hoogwaardig kunststof en moeten met specifiek hiervoor geschikt vet worden gesmeerd. Dat type speciaal vet heb ik ook gevonden.

Groep 2: Tandwiel- (ronsel-) aandrijving. Hier staan de tandwielen recht boven elkaar met standaard een tussentandwiel om de afstand te overbruggen tussen motoras en hoofd-aandrijfas. Tandwielen grijpen recht in elkaar en ‘slaan’ als het ware het onderliggende tandwiel een tandje verder. Dat is de reden dat deze overbrenging altijd lawaai maakt. De overbrenging is sterk maar niet tolerant; het is draaien of vaststaan. Oude tandwielen vervangen door nieuwe lijdt vaak tot zeer slechte resultaten is mijn ervaring. De oorzaak is het verschil in maak-geometrie tussen het oude en het nieuwe tandwiel, een gillend of krijsend gelijk is dan het resultaat….

Ikzelf ben liefhebber van locs die rijden zonder dat ratelende geluid van tandwielen, daarom maak ik alles met een snaaraandrijving. Er zijn maar 2 uitzonderingen: de cardanaandrijving in de BR42 en de V100

Snaaraandijving is totaal stil, snelheidsaanpassing doe je door de diameters van beide snaarwielen te variëren. Een andere voordeel is veiligheid: wordt de aandrijving overbelast of zelfs geblokkeerd dan zal de snaar gaan slippen en is verdere schade voorkomen. Nadelen zijn er ook: de trekkracht zal iets verminderen ten opzichte van tandwielaandrijving. Belangrijk: een snaar is een verbruiksartikel net als een autoband. Hoe extremer het rijden hoe hoger de slijtage.

wormwiel hulpstuk

Wormwiel hulpstuk

Motoren: per loctype zoek ik een motor met zo goed mogelijke eigenschappen. Door de jaren heen veranderen die motoren om de simpele reden dat geen enkele motor vele jaren achtereen leverbaar blijft. Elk type motor is door mij gemeten en getest op: lengte, breedte, dikte, enkele of dubbele as, geleverd mechanisch vermogen bij 7 en bij 12 Volt, toerental bij 12 Volt en het verbruik in milli-Ampere bij 12V. De goedgekeurde motoren worden in groepen ingedeeld op grond van trekkracht en toerental en krijgen een label dat altijd begint met ‘ JOSIM’.

Alle motoren voorzien ik van een op maat gemaakt speciaal vliegwiel. Ik schrijf daarbij een uitgebreide gebruiksaanwijzing en ik beschrijf de benodigde toebehoren gebaseerd op mijn eigen inbouwervaring. Alles is bedacht en beschreven voor optimaal analoog rijgedrag met als leidraad de benadering van de oorspronkelijke lijnsnelheid. Als u digitaal rijdt dan zal het rijgedrag zelfs nog wat verbeteren.

Op verzoek kan de ombouw voor u worden uitgevoerd. Stuur hiervoor een verzoek via het contactformulier

Poelitrekker fohrmann

Poelitekker fohrmann

BR-80 ‘Snel’ of ‘Rangeer’

BR-24 + BR-64 Nieuw worm en wormwiel

BR-01 + BR-18/6 Snaaraandrijving

V-36 ‘Snel’ of ‘Rangeer’

V-100 Kardanaandrijving

V-200 Snaaraandrijving

V-221 Alleen snaar + vliegwiel

VR-75 Kardanaandrijving

VT-98 Snaaraandrijving

E-50 2 motoren van 15 NM 

Prijslijst ombouwsets voor oude en nieuwe Perma motoren

Nr: Code nummer TE nummer: Loc model Aan-drijving: prijs per: 01-1-24
groep+nummer
1 10 2204-1 2204 BR-01 vliegwiel SNAAR aandrijving, Motor 11NM* Snaar 36,00
2 10 2204-2 2204 BR-01 vliegwiel SNAAR aandrijving Motor 15NM* Snaar 41,00
3 10 2204-3 2204 BR-01 Vliegwiel, Tandwielaandrijving 9T, L-motor 11,5 NM; 8T op verzoek Tandwiel 29,50
4 10 2204-1 2207 BR-18/6 vliegwiel SNAAR aandrijving, Motor 11NM* Snaar 36,00
5 10 2204-2 2207 BR-18/6 vliegwiel SNAAR aandrijving Motor 15NM* Snaar 41,00
6 10 2204-3 2207 BR-18/6 Vliegwiel, Tandwielaandrijving 9T, L-motor 11,5 NM; 8T op verzoek Tandwiel  29,50
1 10 2215-8 alle BR42  BR-42: Speciaal kardan 90 Graden, voor stillere aandrijving Kardan-as 8,50
7 10 2202-1 2202 BR-24 Vliegwiel, worm en wormwiel Worm 34,00
8 10 2203-1 2202 BR-64 Vliegwiel, worm en wormwiel Worm 36,00
9 10 2215-1 205/2215  BR-42 3/5 as aangedreven Kardan Motor 11Nm* Kardan 41,00
10 10 2215-2 205/2215 BR-42 3/5 as aangedreven Kardan Motor 15Nm* Kardan 33,00
11 10 2215-9 2215 Nieuw: Kardan 90 graden; minder geluid; lengtes in standaard of op maat (+1,-) Kardan  8,00
12 10 2218-1 201 BR-80 met steeklampjes  Worm 33,00
13 10 2218-2 2216-17-18 BR-80 Permamotor div uitvoeringen Worm 28,00
14 10 2218-3 2216-17-18 BR-80 Perma: alleen Rangeer snelheid Worm 27,00
15 10 2261-1 alle uitv. V36 en C-Rangeren langzaam Worm 31,00
16 10 2238-1 alle uitv. C Rangeren SNEL Worm 31,00
17 10 2261-2 alle uitv. V36 Normaal  Worm 30,00
18 10 2266-1 alle uitv. V-100  Alleen ANALOOG rijden, (bestaande Kardan of Flex koppeling) Flex 31,50
19 10 2266-2 alle uitv. V-100  Digitaal  & Analoog rjden (bestaande Kardan of Flex koppeling) Flex 34,50
20 10 2266-3A alle uitv. V-100 met nieuwe Kardan alleen ANALOOG rijden  Nw Kardan 37,50
21 10 2266-3D alle uitv. V-100 met nieuwe Kardan voor Digitaal en Analoog rijden  Nw Kardan 33,00
22 10 2260-1 764/ 2260  V-200 alleen voor analoog rijden  Snaar 38,00
23 10 2260-2 764/ 2260 V-200 voor Digitaal en Analoog rijden Snaar 22,00
24 10 2256-1 div. uitv. V-221-137 Snaarwiel & vliegwiel  Snaar 36,00
25 10 2259-1 2255/ 2259 V-160/BR218 Snaar 36,00
26 10 2231-1 alle uitv. E10 Alleen voor Analoog rijden  Snaar 40,00
27 10 2231-2 alle uitv. E10 voor Digitaal rijden (en analoog)  Snaar 36,00
28 10 2234-1 2234 E40 Alleen voor Analoog rijden Snaar 40,00
29 10 2234-2 2234 E40 voor Digitaal rijden (en Analoog)  Snaar 36,00
30 10 2232-1 alle uitv. BLS Alleen voor Analoog rijden Snaar 40,00
31 10 2232-2 alle uitv. BLS voor Digitaal rijden (en Analoog)  Snaar 37,00
32 10 2233-1 2233 E50 1 motor 11 Nm (=  gelijk TE Perma) Snaar 37,00
33 10 2235-1 2235 E50 2 motoren 11Nm (= gelijk TE Perma)  Snaar 72,00
34 10 2233-2 2233 E50 1 motoren extra sterk Snaar 43,00
35 10 2235-2 2235 E50 2 motoren extra Sterk Snaar 82,00
36 10 2234-1 2252/ 2262/2265 E140 Snaarwiel en Vliegwiel Snaar 36,00
37 10 2235-1 2347 E181 E310 Snaar 36,00
38 10 2253-1 2253 e111  Snaar 36,00
39 10 2236-1 2236 E110 Snaar 36,00
40 10 2237-1 2237 E112 – E10/3 – E10/12 Snaar 36,00
41 10 2300-1 2300 OBB BVT5081 Snaar 32,00
42 10 2280-1 2280 VT-75, max 3 dlg uitvoering worm 36,00
43 10 2290-2 2290 VT-98 alle varianten; Alleen Analoog rjiden Snaar 36,00
44 10 2290-3 2290 VT-98 alle varianten; Digitaal en Analoog rijden Snaar 40,00
45 10 2281-1 2281 ELD-Hondenkop max 3 delig max 3% stijging+ extra gewicht, 15 NM * Snaar 45,00
46 10 2281-1 2281 VT-08  max 3 delig max 3% stijging+ extra gewicht, motor 15 NM* Snaar 45,00
47 10          
48 10 xxx Coreless motor, vliegwiel, wormwiel- of snaaraandrijving In ontwikkeling