BR 42 afdekplaatje verlichting

Het Simplistisch Verbond…

“Koot en De Bie” waren fenomenen in de 70-er en 80-er jaren. Met hun voorstellingen gaven ze kolderiek en op uiterst simplistische manier de problemen van hun tijd onder de aandacht. Misschien is met die achtergrond wel een deel van mijn ideeën ontstaan om op zo eenvoudige mogelijke manier, vervangende onderdelen te maken, mede met als achtergrond de bekende spreuk: “Waarom moeilijk als t ook makkelijk kan”…

Voor de BR-42 heb ik opnieuw wat bedacht waarvan ik achteraf dan denk: waarom is het destijds ook niet zo simpel gemaakt.

Berucht/bekend om kwijt te raken zijn de beide afdekkapjes van de verlichting aan de voorzijde. Een belletje naar Ton Jongen bracht geen oplossing meer; “niet meer leverbaar”. OK misschien iets voor mijn 3D printer groepje, maar bij de eenvoudiger soort printers is het maken van een plaatje dunner dan 1 mm eigenlijk niet mogelijk, het vervormt nagenoeg altijd op het verwarmde bed (print-ondergrond).

 

Afdekplaatje gemonteerd

Na opnieuw wat gepruts, kwam een andere oplossing in beeld: ‘gewoon’ een afdekplaatje maken en dat vastlijmen. Dat plaatje moest dan wel én flinterdun zijn én geen licht doorlaten. Zo gedacht zo gedaan en verdraaid, het werkte perfect! Nu nog klaar maken zodat iedereen het kan gebruiken.

Het eindresultaat: 2 flinterdunne metalen plaatjes aan onderkant licht grijs en aan de bovenkant zwart ‘half-mat van kleur, bijna net zoals de buitenkant van de metalen locs.. De grijze kleur is een extra hechtende grondverf. Die reflecteert het licht in de ruimte van de lichtgeleider zelfs nog beter dan het originele zwarte plaatje. En die extra hechtlaag is gelijk de basis voor het goed hechten van de matzwarte verf.

De montage is heel simpel: de metalen bovenrand van de stoomcilinder schoonmaken en goed ontvetten, bij voorkeur met thinner of aceton en een wattenstaafje. Dan die randen voorzien van een dun laagje Bisonkit (gel of ‘gewoon’, het plaatje er even opleggen, gelijk er af halen en wat Bisonkit aanbrengen op de plaats waar de afdruk zit. Breng nog even opnieuw wat verse lijm aan op die bovenrand van de cilinder, wacht 5 minuten, leg het plaatje direct op de juiste plaats en druk lichtjes aan. Klaar…. Hoe simpel kan het zijn!

En waarom nou Bisonkit?  De gegoten metalen ondergrond blijkt door de jaren heen toch wat vettigheid te hebben opgenomen in de poriën van het materiaal. En dan blijkt secondelijm toch niet goed te werken, het valt er te vaak  van af. Vandaar de oplossing met die Bisonkit…..

De plaatjes zijn verpakt in een zakje met 2 stuks; u kunt ze zowel aan beide kanten tegelijk monteren of u monteert alleen degene op de lege plek, bij het rijden ziet u het verschil in oppervlak niet echt.

Simplistisch toch?!