Motoren snaar en worm

Ombouwsets en motoren & hermotoriseren

Trix Express locs kennen twee hoofdgroepen qua manier van aandrijven:

1: Wormwielaandrijving; aanpassen naar fijner moduul.

2: Tandwiel- (of ronsel-) aandrijving; aanpassen naar snaaraandrijving.

Algemene eigenschappen van de TE locs is de wat grove vertanding, de extreem hoge eindsnelheid maar ook de brute kracht. Dat maakt het fijn afregelen van een wat lagere snelheid van een loc duidelijk moeilijker.

Groep 1: Wormwielaandrijving: door de vertanding ‘fijner te maken wordt de topsnelheid lager en is de loc beter te regelen bij langzaam rijden. Bij een  wormwielaandrijving grijpen de tanden met wrijvende overbrenging in elkaar. Het maakt nauwelijks herrie en heeft toch een sterke overbrenging, maar snelheid verminderen kan alleen door het wormwiel groter te maken. Het nieuwe wormwiel heeft een iets grotere diameter dan het TE wormwiel. De producten zijn van hoogwaardig kunststof en moeten met specifiek hiervoor geschikt vet worden gesmeerd. Dat type speciaal vet heb ik ook gevonden.

Groep 2: Tandwiel- (ronsel-) aandrijving. Hier staan de tandwielen recht boven elkaar met standaard een tussentandwiel om de afstand te overbruggen tussen motoras en hoofd-aandrijfas. Tandwielen grijpen recht in elkaar en ‘slaan’ als het ware het onderliggende tandwiel een tandje verder. Dat is de reden dat deze overbrenging altijd lawaai maakt. De overbrenging is sterk maar niet tolerant; het is draaien of vaststaan. Oude tandwielen vervangen door nieuwe lijdt vaak tot zeer slechte resultaten is mijn ervaring. De oorzaak is het verschil in maak-geometrie tussen het oude en het nieuwe tandwiel, een gillend of krijsend gelijk is dan het resultaat….

Ikzelf ben liefhebber van locs die rijden zonder dat ratelende geluid van tandwielen, daarom maak ik alles met een snaaraandrijving. Er zijn maar 2 uitzonderingen: de cardanaandrijving in de BR42 en de V100

Snaaraandijving is totaal stil, snelheidsaanpassing doe je door de diameters van beide snaarwielen te variëren. Een andere voordeel is veiligheid: wordt de aandrijving overbelast of zelfs geblokkeerd dan zal de snaar gaan slippen en is verdere schade voorkomen. Nadelen zijn er ook: de trekkracht zal iets verminderen ten opzichte van tandwielaandrijving. Belangrijk: een snaar is een verbruiksartikel net als een autoband. Hoe extremer het rijden hoe hoger de slijtage.

wormwiel hulpstuk

Wormwiel hulpstuk

Motoren: per loctype zoek ik een motor met zo goed mogelijke eigenschappen. Door de jaren heen veranderen die motoren om de simpele reden dat geen enkele motor vele jaren achtereen leverbaar blijft. Elk type motor is door mij gemeten en getest op: lengte, breedte, dikte, enkele of dubbele as, geleverd mechanisch vermogen bij 7 en bij 12 Volt, toerental bij 12 Volt en het verbruik in milli-Ampere bij 12V. De goedgekeurde motoren worden in groepen ingedeeld op grond van trekkracht en toerental en krijgen een label dat altijd begint met ‘ JOSIM’.

Alle motoren voorzien ik van een op maat gemaakt speciaal vliegwiel. Ik schrijf daarbij een uitgebreide gebruiksaanwijzing en ik beschrijf de benodigde toebehoren gebaseerd op mijn eigen inbouwervaring. Alles is bedacht en beschreven voor optimaal analoog rijgedrag met als leidraad de benadering van de oorspronkelijke lijnsnelheid. Als u digitaal rijdt dan zal het rijgedrag zelfs nog wat verbeteren.

Op verzoek kan de ombouw voor u worden uitgevoerd. Stuur hiervoor een verzoek via het contactformulier

Poelitrekker fohrmann

Poelitekker fohrmann

BR-80 ‘Snel’ of ‘Rangeer’

BR-24 + BR-64 Kardanaandrijving

BR-01 + BR-18/6 Snaaraandrijving

V-36 ‘Snel’ of ‘Rangeer’

V-100 Kardanaandrijving

V-200 Snaaraandrijving

V-221 Alleen snaar + vliegwiel

VR-75 Kardanaandrijving

VT-98 Snaaraandrijving

BLS Snaaraandrijving

Prijslijst ombouwsets voor oude en nieuwe Perma motoren

Groep 10: Ombouwsets/ hermotoriseren
Nr: Code nummer TE nummer: Loc model Aandrijving: prijs per: 1-8-2022
groep nummer
1 10 2204-1 2204 BR-01 vliegwiel SNAAR aandrijving Snaar 34,00
2 10 2207-1 2207 BR 18/6 Idem Snaar 34,00
3 10 2202-1 2202 BR-24 Worm 34,00
4 10 2203-1 2202 BR-64 Worm 34,00
5 10 2215-1 2215 BR-42 3 as aangedreven Kardan Kardan 38,00
6 10 205-2 205 BR-42 5 as aangedreven Kardan Kardan 38,00
7 10 205-05 205/2215 Aanpassing tandwieltussenkast: 33/45% vertraging nieuw 28,00
8 10 2218-1 201 BR-80 met steeklampjes Worm 33,00
9 10 2218-2 2216-17-18 BR-80 Permamotor div uitvoeringen Worm 33,00
10 10 2218-3 2216-17-18 BR-80 Perma: alleen Rangeer snelheid Worm 28,00
11 10 2261-1 alle uitv. V36 en C-Rangeren langzaam Worm 27,00
12 10 2238-1 alle uitv. C Rangeren SNEL Worm 31,00
13 10 2261-2 alle uitv. V36 Normaal Worm 31,00
14 10 2266-1 alle uitv. V-100 Kardan Kardan 28,00
15 10 2260-1 764/ 2260 V-200 Snaar 33,00
16 10 2256-1 div. uitv. V-221-137 Snaarwiel & vliegwiel Snaar 20,00
17 10 2259-1 2255/ 2259 V-160/BR218 Snaar 36,00
18 10 2231-1 alle uitv. E10 Snaar 36,00
19 10 2234-1 2234 E40 Snaar 36,00
20 10 2232-1 alle uitv. BLS Snaar 36,00
21 10 2233-1 2233 E50 1 motor Normaal Snaar 37,00
22 10 2235-1 2235 E50 2 motoren Normaal Snaar 70,00
23 10 2233-2 2233 E50 1 motoren extra sterk Snaar 40,00
24 10 2235-2 2235 E50 2 motoren extra Sterk Snaar 77,00
25 10 2234-1 2252/ 2262/2265 E140 Snaar in bew
26 10 2235-1 2347 E181 E310 Snaar 36,00
27 10 2253-1 2253 e111 Snaar 36,00
28 10 2236-1 2236 E110 Snaar 36,00
29 10 2237-1 2237 E112 – E10/3 – E10/12 Snaar 36,00
30 10 2300-1 2300 OBB BVT5081 Snaar 36,00
31 10 2280-1 2280 VT-75, tot 4 dlg worm 32,00
32 10 2270-1 2270/2273 VT75,9 / VT 135 36,00
33 10 2290-2 2290 VT-98 universeel Snaar 36,00
34 10 2281-1 2281 ELD/VT-08  max 3 delig max 3% stijging+ extra gewicht Snaar 45,00
35 10
36 10 xxx Coreless motor, vliegwiel, riemaandrijving In ontwikkeling