Motoren snaar en worm

Ombouwsets en motoren & hermotoriseren

Trix Express locs kennen twee hoofdgroepen qua manier van aandrijven:

1: Wormwielaandrijving; aanpassen naar fijner moduul.

2: Tandwiel- (of ronsel-) aandrijving; aanpassen naar snaaraandrijving.

Algemene eigenschappen van de TE locs is de wat grove vertanding, de extreem hoge eindsnelheid maar ook de brute kracht. Dat maakt het fijn afregelen van een wat lagere snelheid van een loc duidelijk moeilijker.

Groep 1: Wormwielaandrijving: door de vertanding ‘fijner te maken wordt de topsnelheid lager en is de loc beter te regelen bij langzaam rijden. Bij een  wormwielaandrijving grijpen de tanden met wrijvende overbrenging in elkaar. Het maakt nauwelijks herrie en heeft toch een sterke overbrenging, maar snelheid verminderen kan alleen door het wormwiel groter te maken. Het nieuwe wormwiel heeft een iets grotere diameter dan het TE wormwiel. De producten zijn van hoogwaardig kunststof en moeten met specifiek hiervoor geschikt vet worden gesmeerd. Dat type speciaal vet heb ik ook gevonden.

Groep 2: Tandwiel- (ronsel-) aandrijving. Hier staan de tandwielen recht boven elkaar met standaard een tussentandwiel om de afstand te overbruggen tussen motoras en hoofd-aandrijfas. Tandwielen grijpen recht in elkaar en ‘slaan’ als het ware het onderliggende tandwiel een tandje verder. Dat is de reden dat deze overbrenging altijd lawaai maakt. De overbrenging is sterk maar niet tolerant; het is draaien of vaststaan. Oude tandwielen vervangen door nieuwe lijdt vaak tot zeer slechte resultaten is mijn ervaring. De oorzaak is het verschil in maak-geometrie tussen het oude en het nieuwe tandwiel, een gillend of krijsend gelijk is dan het resultaat….

Ikzelf ben liefhebber van locs die rijden zonder dat ratelende geluid van tandwielen, daarom maak ik alles met een snaaraandrijving. Er zijn maar 2 uitzonderingen: de cardanaandrijving in de BR42 en de V100

Snaaraandijving is totaal stil, snelheidsaanpassing doe je door de diameters van beide snaarwielen te variëren. Een andere voordeel is veiligheid: wordt de aandrijving overbelast of zelfs geblokkeerd dan zal de snaar gaan slippen en is verdere schade voorkomen. Nadelen zijn er ook: de trekkracht zal iets verminderen ten opzichte van tandwielaandrijving. Belangrijk: een snaar is een verbruiksartikel net als een autoband. Hoe extremer het rijden hoe hoger de slijtage.

wormwiel hulpstuk

Wormwiel hulpstuk

Motoren: per loctype zoek ik een motor met zo goed mogelijke eigenschappen. Door de jaren heen veranderen die motoren om de simpele reden dat geen enkele motor vele jaren achtereen leverbaar blijft. Elk type motor is door mij gemeten en getest op: lengte, breedte, dikte, enkele of dubbele as, geleverd mechanisch vermogen bij 7 en bij 12 Volt, toerental bij 12 Volt en het verbruik in milli-Ampere bij 12V. De goedgekeurde motoren worden in groepen ingedeeld op grond van trekkracht en toerental en krijgen een label dat altijd begint met ‘ JOSIM’.

Alle motoren voorzien ik van een op maat gemaakt speciaal vliegwiel. Ik schrijf daarbij een uitgebreide gebruiksaanwijzing en ik beschrijf de benodigde toebehoren gebaseerd op mijn eigen inbouwervaring. Alles is bedacht en beschreven voor optimaal analoog rijgedrag met als leidraad de benadering van de oorspronkelijke lijnsnelheid. Als u digitaal rijdt dan zal het rijgedrag zelfs nog wat verbeteren.

Op verzoek kan de ombouw voor u worden uitgevoerd. Stuur hiervoor een verzoek via het contactformulier

Poelitrekker fohrmann

Poelitekker fohrmann

BR-80 ‘Snel’ of ‘Rangeer’

BR-24 + BR-64 Nieuw worm en wormwiel

BR-01 + BR-18/6 Snaaraandrijving

V-36 ‘Snel’ of ‘Rangeer’

V-100 Kardanaandrijving

V-200 Snaaraandrijving

V-221 Alleen snaar + vliegwiel

VR-75 Kardanaandrijving

VT-98 Snaaraandrijving

E-50 2 motoren van 15 NM 

Prijslijst ombouwsets voor oude en nieuwe Perma motoren

Groep 10: Ombouwsets/ hermotoriseren
Nr: Bestelnummer “Ana”= ALLEEN voor analoog gebruik, anders universeel    Alle modellen met vliegwiel op maat Aandrijving: prijs per 01-07-24
1 10 2204-1 BR-01 vliegwiel SNAAR aandrijving, Motor 11NM* Snaar 38,00
2 10 2204-2 BR-01 vliegwiel SNAAR aandrijving Motor 15NM* Snaar 42,00
3 10 2204-3 BR-01 Vliegwiel, Tandwielaandrijving 9T, L-motor 11,5 NM; 8T op verzoek Tandwiel 29,50
4 10 2204-1 BR-18/6 vliegwiel SNAAR aandrijving, Motor 11NM* Snaar 38,00
5 10 2204-2 BR-18/6 vliegwiel SNAAR aandrijving Motor 15NM* Snaar 42,00
6 10 2204-3 BR-18/6 Vliegwiel, Tandwielaandrijving 9T, L-motor 11,5 NM; 8T op verzoek Tandwiel 29,50
7 10 2202-1 BR-24 Vliegwiel, worm en wormwiel Worm 34,00
8 10 2203-1 BR-64 Vliegwiel, worm en wormwiel Worm 35,00
9 10 2215-1 BR-42 3/5 as aangedreven Kardan Motor 11Nm* Kardan 37,00
10 10 2215-2 BR-42 3/5 as aangedreven Kardan Motor 15Nm* Kardan 41,00
11 10 2215-9 Nieuw: Kardan 90 graden; minder geluid; Stanaard of lengte op maat (+1,-) Kardan 9,00
12 10 2218-1 BR-80 met steeklampjes Worm 33,00
13 10 2218-2 BR-80 Permamotor div uitvoeringen Worm 33,00
14 10 2218-3 BR-80 Perma: alleen Rangeer snelheid Worm 28,00
15 10 2261-1 V36 en C- Loc:  Rangeersnelheid/langzaam Worm 31,00
16 10 2238-1 C Rangeren ‘Normaal’ Worm 33,00
17 10 2261-2 V36 ‘Normaal” Worm 33,00
18 10 2266-1 V-100  Alleen ANALOOG rijden,  Flex koppeling) Flex 31,50
19 10 2266-2 V-100  ( Flex koppeling) Flex 34,50
20 10 2266-3A V-100  Aleen ANALOOG voor bestaande kardan best. Kardan 35,00
21 10 2266-3D V-100 voor bestaande Kardan best . Kardan 38,50
22 10 2260-1 V-200 motor 11 Nm alleen ANALOOG snaar Snaar 33,00
23 10 2260-2 V-200 motor 11 Nm alleen  ANALOOG  Tandwiel aandr. 9T;  8T op verzoek Tandwiel 30,00
24 10 2260-3 V-200 motor 11 Nm alle uitv.  Snaar Snaar 36,00
25 10 2260-4 V-200 motor 11 Nm alle uitv. Tandwiel aandr. 9T;  8T op verzoek Tandwiel 33,00
26 10 2256-1 V-221-137 Snaarwiel & vliegwiel Snaar 20,00
27 10 2259-1 V-160/BR218 Snaar 36,00
28 10 2231-1 E10 Alleen voor Analoog rijden Snaar 33,00
29 10 2231-2 E10 A+ D Snaar 38,00
30 10 2234-1 E40 Alleen voor Analoog rijden Snaar 34,00
31 10 2234-2 E40 A +D Snaar 38,00
32 10 2232-1 BLS Alleen voor Analoog rijden Snaar 34,00
33 10 2232-2 BLS A + D Snaar 38,00
34 10 2233-1 E50 1 motor 11 Nm (=  gelijk TE Perma) Snaar 38,00
35 10 2233-2 E50 1 motor 15 Nm Snaar 42,00
36 10 2234-1 E140 A + D Snaar 36,00
37 10 2236-1 E110  A+ D Snaar 36,00
38 10 2253-1 e111  A + D Snaar 36,00
39 10 2237-1 E112 – E10/3 – E10/12 A + D Snaar 36,00
40 10 2235-1 E181 E310   A + D Snaar 36,00
41 10 2260-1 E 184 003  A + D Snaar 38,00
42 10 2300-1 OBB BVT5081  A + D Snaar 36,00
43 10 2280-1 VT-75, max 3 dlg uitvoering, alleen ANALOOG worm 33,00
44 10 2280-2 VT-75, max 3 dlg uitvoering worm 36,00
45 10 2290-1 VT-98 alle varianten; Alleen Analoog rijden Snaar 36,00
46 10 2290-2 VT-98 alle varianten; Digitaal en Analoog rijden Snaar 39,00
47 10 2281-1 ELD-Hondenkop max 3 delig max 3% stijging+ extra gewicht, 15 NM * Snaar 45,00
48 10 2281-1 VT-08  max 3 delig max 3% stijging+ extra gewicht, motor 15 NM* Snaar 45,00
49
50