Wielen

Dienstverlening & Wielen

  1. Kwarteren
  2. Kunststof of Metalen wielen onder wagons?
  3. Uitgesleten lagers vernieuwen (BR-42)
  4. BR-42 Snelheid verminderen
  5. Kardan verbeteren
  6. BR-42 Afgebroken trappen vervangen

Kwarteren’:

Stoomlocs hebben ‘stangen’ die vanaf de stoomcilinder naar de wielen gaan. Ook de wielen onderling zijn verbonden met stangen. Het geheel heet het stangenstelsel. Maar ook de elektrische locs van de eerste generaties hadden vaak zo’n stang-aandrijving. Beter is dus te spreken over ‘Stangen locs’.

De wielen van stangenlocs hebben een verzwaring bij de velg om het extra gewicht van die stangen te compenseren. Zie het als contra-gewicht voor het uitlijnen van de wielen.

Het middelpunt van het contragewicht van elk wiel van een stangenloc moet aan de dezelfde kant van die loc precies in dezelfde stand staan om te voorkomen dat de stangen het ronddraaien van de wielen zullen blokkeren. Aan de andere kant van diezelfde loc moeten die wielen net zo perfect staan, maar dan we londer een hoek van 90 graden! Ze staan dus een ‘kwart’ verdraait ten opzichte van de tegenkant van een loc. Daaruit is het woord ‘kwarteren’ ontstaan om wielen zodanig op de as uit te richten dat alles perfect kan ronddraaien met die stangen.

De wielen van onze locs moeten dus net zo perfect onder 90 graden staan als in het echt om exact dezelfde reden.

De wielen van onze Express locs zitten echter in kunststof bussen die op de assen zijn geschoven. In de loop van de tijd komt het echter vaak voor dat de wielen toch iets verdraaien op de as en dan is de normale loop verbroken. Het gevolg is een loc die bij langzaam rijden met horten en stoten vooruit komt. Dat wordt het hobbelen of schommelen genoemd. Is de fout groter dan zal de loc niet meer kunnen rijden omdat de aandrijving staat geblokkeerd. In alle gevallen is het beslist af te raden om met zo’n verkeerde ‘kwartering’ te blijven rijden.

 

kwarteren vb

De mechanische gevolgen in uw loc zullen zonder meer zijn:

  • extreem uitslijten van de wiellagers,
  • uitslijten en/of verbuigen van de stangen.

Rijdt u er te lang mee door dan is de schade onherroepelijk en zullen die onderdelen vervangen moeten worden. Vaak tegen hoge kosten als reparatie al mogelijk is. Kortom voorkomen! Na jarenlang experimenteren heb ik kwarteersets ontwikkeld waarmee iedere Expresser heel simpel zelf de wielen op een as perfect onder 90 graden kan afstellen. Vervang daarbij minimaal 1 kunststof bus op die as door een nieuwe want daarmee haalt u de oorzaak van het probleem weg. Per wieldiameter volstaat 1 kwarteer hulpstuk. Elk hulpstuk heeft een duidelijke gebruiksaanwijzing met afbeeldingen. Ik heb ook die kunststof wielbussen op voorraad. Voorkom onherstelbare slijtage aan uw loc door dit kwarteren regelmatig te doen bij AL uw locs!

kwarteren 1
kwarteren 2
kwarteren 3
kwarteren 4
kwarteren 5
kwarteren 6
kwarteren 7
kwarteren 8

Kunststof of Metalen wielen onder wagons?

De verschillen zijn groot:

  • Metalen wielen hebben minder rolweerstand dan kunststof wielen.
  • Metalen wielen houden veel minder vuil vast dan kunststof wielen.
  • Metalen wielen zijn zwaarder en verlagen het zwaartepunt van de wagon; de wagon wordt stabieler.
  • Voor elke TE wagon is een as met metalen wielen mogelijk.
  • Voor nagenoeg elk ‘vreemde’ merk is een nieuw as met metalen wielen mogelijk.
  • Metalen wielen maken het mogelijk om veel slimmer stroom van de rails af te nemen voor de verlichting.

Met dank aan de collega leverancier van wielen heb ik een deel van alle mogelijkheden ook op voorraad liggen.

Zo kan ik en kunt u verschillende zaken combineren en in 1 stap alles compleet maken.

Vergeet niet om de punten van de assen zo nu en dan even te smeren, hoe beter de smeerolie, gemakkelijker het wiel kan draaien dus hoe soepeler uw wagon zal rijden. Ook daarvoor heb ik de best mogelijk oplossing gevonden, zie verder onder ‘smeermiddelen & gereedschappen.

 

Uitgesleten lagers vernieuwen (BR-42)

Werkwijze:

Ik werk alleen met uw EIGEN locomotief in COMPLETE STAAT. Het maakt daarbij niet uit of de trapjes aanwezig, beschadigd, etc. zijn of niet. Deze keuze om de complete loc onderhanden te nemen is gebaseerd op mijn ervaringen, want in 90% van de gevallen zijn de lagers versleten ten gevolge van een verkeerde kwartering van de wielen.

Mede daarom ben ik van mening dat ik de beste service kan verlenen door niet alleen de bussen te repareren, maar ook direct de oorzaak aan te pakken. Mocht u daarop geen prijs stellen dan wordt de loc terug samengebouwd zonder verdere controle op de rijeigenschappen en is de eventueel benodigde correctie daarvan uw eigen taak.

Het vervangen van verbogen of afgebroken trappen is tegen een vergoeding van 7.50 per trap mogelijk, mits gelijktijdig uitgevoerd met het nieuw verbussen.

De hele reparatie neemt minimaal 4 weken of iets langer in beslag, omdat er vaak “verrassingen” in de aandrijving zitten etc. Ik test de locomotief vooraf en intensief daarna op een testbaan met goed aangelegd rails Rechte en Radius 1) plus 2 normale en 1 Engels wissel; een meegebogen wissel is daarin NIET in gemonteerd.

Einddoel is u een correct lopende loc terug te geven en om dat goed te doen wil ik me daar niet mee haasten.

Nieuwe motor met vliegwiel: Desgewenst kan ik tegelijkertijd deze upgrade voor u uitvoeren.

De extra kosten bedragen dan 20.00 euro plus de kosten van de ombouwset.

Verzendkosten NL: Uw loc wordt zonder tegenbericht aangetekend naar u teruggestuurd nadat het verschuldigde bedrag van de opdracht is ontvangen. Deze kosten bedragen: Euro: 9.20 (per 15-6-2022):

DIENSTVERLENING:                                                                              (per 18-7-2022)
Verbussen BR-42
3 as aangedreven BR42 verbussen 70,00
5 as aangedreven BR42 verbussen 75,00
Gelijktijdig kwarteren, toeslag*: 20,00
Gelijktijdig 1 trap vervangen, toeslag per trap 7,50
Max 1 lager verbussen 40,00
Gelijktijdig kwarteren, toeslag:

20,00

Kwarteren van locs:
5 assige locs BR-42 ( incl. evt. vervangen kunststof bussen*  ) 30.00
3 Assige Lok serie BR01 resp 18/6 ( Idem kunststof bussen* ) 25,00
3 Assige Loks series V36, BR 24/36/80 (Idem kunststof bussen* ) 25,00
*: uitsluitend de standaard kunststof bussen, bij aangedreven wielen met speciale nylon bussen, toeslag per bus: 3,50
Trappen vervangen incl werkzaamheden:
BR-42: 1 trap 10,00
BR-42: 2 trappen aan het zelfde locframe 17,50
Rookgenerator accessoire:
BR-01: Montagewerkstuk, bijpassende schroef, handleiding 10,00
BR-01: Rookgenerator inbouwwerk (excl rookgenerator en montagewerkstuk!) 19,50
Tandwielkast of aandrijfsysteem aanpassen, doel: eindsnelheid verminderen, beter rangeren
BR-42 Aanpassing type-1: 33% reductie eindsnelheid 28,00
BR-42 Aanpassing type-1: 44% reductie eindsnelheid 28,00
BR-42 Aanpassing type-1: xx% reductie eindsnelheid volgt
BR-42 Aanpassing type-1: xx4% reductie eindsnelheid volgt

*:    Inkl. Standaard kunststof bussen voor de wielen van de loc. Speciale kunststof bussen voor de wielen voor de wielen worden op maat gefabriceerd  tegen 3.50 Euro per stuk (toeslag per speciale kunststof bus.)