BR-42 eindsnelheid verminderen & mooier rangeren.

De BR-42  is een loc voor zware goederen treinen en had officieel een maximale lijnsnelheid van 90 km/h. Ons TE model met Permamotor loopt op trafostand ‘12’ dan echter veel te hard; reken op iets richting 140 km/h. Oorzaak is de draaisnelheid van de motor en de overbrenging naar de wielen. Langzamer rijden wordt dan de trafo ‘terug draaien’ naar ‘ 7 of 8’.

Mooi langzaam rijden is dan niet goed mogelijk helaas. Kiezen we voor een moderne motor, dan loopt hij wel veel soepeler loopt, maar eindsnelheid wijzigt nauwelijks.

Maar er is nu heel gemakkelijke oplossing: Ik kan de overbrenging in de tandwielkast voor u wijzigen!

Op dit moment zijn 2 varianten beschikbaar: ongeveer 33% of 44% reductie. Een derde variant die meer dan 50% vertraagt is nog niet helemaal klaar, hoort u als dat klaar is.

 Wat moet u doen?

Haal de slepers en de sleperplaat van de onderkant van de loc af.

De bodemplaat waar de wielen onder liggen zit met 3 schroefjes vast, de 2 voorste die de tandwielkast vasthouden draait u er uit , de achterste laat u beslist zitten en controleert u nog even of deze goed vast zit. Nu is tandwielkast vrij en haalt u hem er uit. De kardanstang valt er ook uit, die gaan we ook gelijk verbeteren.

U stopt dus het volgende in dat zakje:

  • Complete tandwielkast nog steeds dichtgeschroefd,
  • Cardan staafje
  • Uw adres voor het terug sturen.
  • Verder….niets!

Voor een veilig transport het zakje goed dichtplakken, kan er niets uitvallen.

Verzenden:

Het past netjes in een doosje van maximaal 2,3 cm hoog en dat valt bij de Post NL onder “brievenbuspakket’; de verzendkosten zijn dan iets van 4,50 Euro.

Na een goed weekje ontvangt u de aangepaste tandwielkast, optimaal gesmeerd met speciaalvet plus de verbeterde cardan retour. Ingesloten zit ook het verzoek de kosten van deze reparatie (zie prijslijst groep Dienstverlening)  plus de verzendkosten aan mij over te maken. En natuurlijk wat tips om alles zo makkelijk mogelijk terug te bouwen.

Goed idee en gelijk doen?! Graag vooraf even persoonlijk contact voor mijn privé adres. (zo voorkom ik een horde aan demonstranten of fans voor m’n deur….)

De verbeterde cardan herkent u aan een vermindering van ‘geratel’ tijdens het draaien.

Nadat u uw loc heeft gemonteerd even proefrijden en genieten van de verbetering!

John