Koppelingen van TE locs inkorten.
Het is goed mogelijk om de koppelingen van loc in te korten, zeker de wat oudere modellen zijn daarvoor geschikt. Denk aan locs als V200, BLS, E10 etc.
Origineel waren deze locs uitgevoerd met de ‘oude’ TE koppeling met de smalle haak. Maar de haak van die koppeling lag nog altijd vóór de buffers en dat kan mooier.
De haak van de koppeling kan zelfs zo ver ingekort worden dat het scharnierpunt van de koppelinsbeugel nog maar 1-2 mm het frame van de kap zal uitkomen, ja zó ver!
De handelingen:
- Draai de schroef van de koppelingshaak van onderaf uit het frame en trek de haak er uit. Laat het koperen veersysteem beslist zitten!
- Leg de haak op het frame van het draaistel en teken af tot hoever deze ingekort kan worden. Als er meerdere gaatjes in die haak zitten is dat eenvoudig: gewoon het laatste gaatje verwijderen door alles wat niet nodig is weg te vijlen.
- Vijl het ingekorte gedeelte mooi rond zoals het origineel ongeveer er uit zag.
- Boor een gaatje van 2.0 mm in de haak, zodanig dat deze op de vergelijkbare plek komt als het origineel.
- Alle bramen netjes wegschuren, de haak moet rondom weer helemaal glad zijn.
- Duw de haak terug in de houder en draai de schroef weer terug in zijn plek.
De koppelingshaak valt nu prachtig TUSSEN de buffers en kan zo’n brede slag maken als voorheen.
Als datzelfde mogelijk is met de eerst volgende wagon dan heeft u een prachtige kort-gekoppeld treinstel gemaakt!