Lichtseinen met gloeilampjes ombouwen naar LED’s.

 De TE lichtseinen om bouwen naar LED verlichting is relatief eenvoudig en biedt veel voordelen: minder stroomverbruik en vooral minder vervangen van lampjes; leds gaan als regel 5-10 x zo lang mee. Enige handigheid met een soldeerboutje is wel vereist.

Wat is er nodig? Een groen en een rood ledje van 3 mm. diameter plus een weerstand. De waarde van die weerstand hangt van de helderheid van de led’s en het voltage van uw aansluiting!

Let op: lichtseinen met leds werken ALLEEN met gelijkstroom! Desnoods een gelijkrichter tussen wisselstroomkant van de trafo en de aansluiting. Heeft u een eenvoudige trafo die 3-12 Volt gelijkstroom levert dan bent u direct klaar

Wat moet u doen?

Schroef het voetje van de lichtmast er af zodat de aansluitingen vrij komen. Draai aan de onderkant van de houder waar de lampjes zitten het schroefje uit het ‘plateautje’. Zie afb-1. Tenslotte draait  u de schroef uit het strookje dat de lampjes aandrukt.

De gaatjes waar de gloeilampjes in zaten zijn net iets te klein voor de ledjes van 3+ mm. Boor elk gaatje tot maximaal de helft van de diepte op; daarmee blijft de led mooi gelijk lopen aan de voorkant! Neem een boortje met diameter 3,2 mm. en boor MET DE HAND tot aan de helft van de schacht in. (Dit soort tussenmaten van boortjes is uitsluitend te koop bij een gespecialiseerde winkel, maar ik heb ze voor u in voorraad, zie mn prijslijst in groep XX.)  Waarom met de hand boren?  Omdat het verschil zo klein is met het oorspronkelijke gat zal de boor bij machinaal draaien direct ’happen’ in het zachte aluminium en acuut door naar binnen schieten.  Je bent altijd te laat met terughalen! Daarom voorzichtig een-twee  slagen zonder veel  te duwen de boor er in draaien, wat terugdraaien en weer vooruit, enz. totdat de helft van de diepte hebt bewerkt. Laat het boortje zijn werk doen en niet de brute kracht. Als laatste het boortje er rustig en met het boortje naar beneden uitdraaien, zo raak je de spaantjes ook kwijt.  Maak rondom de gaatjes de boel glad met vijltje of schuurpapier.

Steek vervolgens de groene led in de bovenste opening met de lange stift naar boven en de korte recht naar beneden. U begrijpt het al: precies dezelfde handelingen naar dat schroefje maar nu met die korte stift!

Klaar? Dan het schroefje vastdraaien, de beide leds zitten vast, de massa is aangesloten.

Buig vervolgens de lange pootje van de groene led een paar mm. vanaf de led recht naar beneden, maar zorg dat deze niet tegen de andere poot kan komen. (= kortsluiting!) Soldeer er de lange groene draad aan (KORT, bout op 350 graden. De onderste stift van de rode led knipt u terug naar ongeveer 4-5 mm. lengte en daar soldeert u de rode draad aan vast. Controleer steeds of de stiften van de led elkaar niet kunnen aanraken!

 

Figuur 1

Figuur 2

Figuur 3

Figuur 4

Figuur 5

)

Figuur 6

Voet van de mast.

In dat voetje loopt de aansluiting van de massa van de witte stekker tot aan de voet na de mast via een metalen plaatje. Dat plaatje moet worden onderbroken. Zie figuur-4. Om dat veilig te doen even de rode en de groene draad tijdelijk afsolderen. Draai vervolgens het schroefje dat de mast vasthoudt los en neem de mast af.

 Plaatje v d massa inkorten: Neem uw ‘dremel’ en een freesje met een kleine diameter, max 8mm en slijp de verbinding door tussen de schroefbevestiging en de onderkant van de aansluiting van de witte drukknop. Verwijder het overtollige materiaal van dat plaatje, zie ook fig 5.  Maak het restant van het plaatje ruw en schoon.

Neem de weerstand en knip aan een kant 2/3 van de stift af en buig dit om zoals in fig. 5 is te zien.

Weerstand vastsolderen: Klem de weerstand vast met een klempincet en zorg dat de ingekorte en omgebogen poot op de min-aansluiting ligt. Maak een dotje watten nat en leg dat rondom op de witte drukknop. Houd een tweede dotje natte watten klaar. Soldeer op minimaal 350 graden de weerstand zeer snel vast en koel die soldeerplek DIRECT af met dat stukje natte watten dat klaar ligt; door dit snel te doen voorkomt u het smelten van het kunststof van de houder! Als afgekoeld de mast terugplaatsen en de schroef van de mast er alvast een paar slagen indraaien. Neem de lange stift van de weerstand, buig dit helemaal om de schroef heen en knip eventuele over-lengte daarna af. Draai de schroef vast. Zie fig.:6

Bedrading: rode en groende draad door de opening naar beneden trekken en op de goede plaats vastsolderen. Ook hier natte watten gebruiken om de klemmen snel af te koelen na het solderen.

Zorg er voor dat de aangesoldeerde poot van de weerstand nergens het andere pootje, de schroef van de mast of de onderkant van de dichtbijgelegen drukknop kan raken want dan heeft u of kortsluiting of u slaat de weerstand over en zijn de leds gelijk stuk.

Controle:

Neem van de trafo een draad vanaf de blauwe aansluiting, verbind deze met de witte stekker op de mast, draai de knop van de trafo richting ‘vooruit’,  iets voorbij de nul en precies tot het punt waar u weerstand voelt. Daar heeft u ongeveer 2 volt spanning. Neem vanaf rode drukknop van de trafo een draad en raak kort het rode of de groen contact van het lichtsein aan. Op het moment van aanraken moet de overeenkomende led even zwak oplichten. Heeft u een multimeter, zet hem dan op de ‘doorbelfunctie’ en test eerst alle aansluitingen, vooral de witte met de weerstand!  Daarna doet u bovenstaande test. Let op: als u de knop van de  trafo de verkeerde kant op draait zullen de leds niet werken want led’s zijn ‘richting gevoelig’.  Als alles OK is, de trafo langzaam verder opdraaien. Als halverwege de leds al fel oplichten is de gekozen weerstand te laag. Wijzig deze dan minstens 2-3 stappen ( een paar honderd Ohm) naar boven. Uiteindelijk moeten de leds op 12 Volt een redelijk helder maar zeker niet fel lichtbeeld geven; het zijn geen schijnwerpers….

Alles OK? Schilder dan de draden bovenin zwart; isoleert gelijk en ziet er mooier uit. Doe hetzelfde in het voetje omdat er geen ruimte is voor krimpkous.

Gelukt?  Mooi, bij het volgende lichtsein bemerkt u dat het als regel binnen een kwartier al klaar heeft, zo makkelijk gaat het.

Tip: soms zijn de rode en de groende draad in de mast sterk uitgedroogd. Vervang deze dan gelijk door nieuwe, maar gebruik dan het zeer dunne draad dat bij digitaal rijden wordt gebruikt; dat past mooi in de gleuf van de mast! (ook dat kan ik desgewenst leveren, zie m’n prijslijst

John Schilperoort