Zuiltjes repareren van E-locs en Diesellocs.

Heeft u dat ook wel eens? Je bedenkt ooit een reparatie voor ‘iets’ en als je daar na een tijdje op terugkijkt denk je, goh had dat niet eenvoudiger gekund??

Dat overkwam me een paar dagen geleden bijna gelijktijdig met zowel een E-411 als met een V217.  Net als anderen had ik ook al eens een reparatie daarvoor bedacht met daarbij het nodige lijmwerk.  Niet dat dit verkeerd is, maar als ik het voor de gebruiker (en mezelf..) gemakkelijker kan maken, zal ik dat nooit laten.

De meest bekende manieren waren voor zover ik ze weet het maken van een nieuw zuiltje door:

A: een kraag om de afgebroken zuil te maken, die vol te gieten met 2-componentenlijm en daarna een gaatje er in te boren om er de bestaande schroef in te doen.

B: Het defecte stukje te verwijderen, er een soort (kant en klare) metalen huls omheen te plaatsen en ook daar dan weer lijm omheen te laten lopen, enz.

 Ik zag geen van beide mogelijkheden als echt ideaal/gemakkelijk en gaf de ‘grijze cellen’ de vrije loop. En ziedaar, de meest simpele oplossing kwam plots als vanzelf!

Afhankelijk van het model bestaat de set om het probleem op  te lossen uit:

1: een los metalen zuiltje, 2 schroeven en een plaatje, dit zet u als een heel simpel soort Ikea kastje in elkaar.

Of 2:  u krijgt een setje waar het zuiltje vooraf reeds vast gemonteerd zit op een metalen plaatje plus 1 schroefje. Bij deze set schuift u het zuiltje van bovenaf in de bevestigingsplaat die in de loc zit, lijmt u het plaatje vast op die bevestigingsplaat en wacht even totdat de lijm hard is.

In beide gevallen schroeft u met het nieuwe meegeleverde boutje uw onderstel weer vast.

In alle gevallen is die bevestiging dus een metalen zuil en een metalen bout, kortom stevigheid gegarandeerd!